Jumbo zegeviert in vernieuwd Kerstrapport

Jumbo heeft van alle supermarkten in Nederland gemiddeld de meest tevreden klanten en beste omzetontwikkeling. Daarmee eindigt de keten op de eerste plaats in het vernieuwde Kerstrapport, een onderzoek van Foodmagazine en GfK.

Het Veghelse concern stoot met de winst Jan Linders van de troon. Lidl en Boni nemen respectievelijk de tweede en derde plaats in de ranglijst in. Albert Heijn staat niet langer in de top tien. De Zaanse keten eindigt dit jaar op de dertiende plek. Aldi, de hekkensluiter van vorig jaar, neemt dit keer de vijftiende positie in.

Het jaarlijkse onderzoek kent voortaan een andere opzet. Waar voorheen alle klanten van een supermarkt werden bevraagd naar hun ervaringen, geldt dat vanaf dit jaar alleen voor primaire en secundaire klanten. Ook worden prestaties meegewogen naast de zogenoemde tevredenheidsmeting. De prestatieranglijst bestaat uit de ontwikkeling van de klantenkring en de ontwikkeling van de omzet. “Daarmee wordt de uiteindelijke ranglijst bepaald, met Jumbo deze eerste keer dus als winnaar”, aldus onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK.

De ranking van het Kerstrapport 2014:

# Supermarkt Waardering Prestatie
1 Jumbo 8 1
2 Lidl 6 2
3 Boni 7 3
4 Jan Linders 1 8
5 PLUS 9 6
6 Nettorama 2 14
7 DEEN 10 7
8 MCD 15 4
9 Hoogvliet 4 12
10 EMTÉ 3 12
11 Dirk 13 8
12 DekaMarkt 11 11
13 Albert Heijn 13 13
14 Coop 17 5
15 Aldi 17 8
16 Vomar 11 16
17 Poiesz 5 18
18 Spar 16 17

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!