Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn.
SLA
Vier fysieke filialen heeft de foodformule nu in Amsterdam en komende maand komt daar alweer de vijfde vestiging bij. Maar SLA zet nu ook online stappen, met de introductie van een eigen app. Daar kunnen klanten evenals via de website van de retailer alle salades, soepen en verse sappen online bestellen.
De app vraagt de gebruiker eerst om zijn postcode, om vervolgens in de meeste gevallen mee te delen dat er toch echt niet in zijn wijk bezorgd wordt. Maar vanwege zijn dominantie in Amsterdam wonen daar wel een hoop gelukkigen. Zij kunnen voor 2,50 euro aan bezorgkosten vanaf vijf uur 's middags de hele kaart thuis laten bezorgen. De bestelling is ook af te halen in één van de vier filialen.
Snap Fashion
Beeldherkenning is een hot item in de mobiele fashionindustrie. De ene na de andere speler implementeert een soortgelijke functie in zijn app. Snap Fashion is er zo één. De Britse start-up richtte zich voorheen op vrouwen, maar heeft zijn afbeeldingsherkenningstechnologie nu ook beschikbaar gemaakt voor herenkleding.
Gebruikers van de app kunnen afbeeldingen uploaden, waarna de app op zoek gaat naar kledingstukken die te zien zijn in de afbeelding. Vervolgens toont die aan waar de getoonde artikelen te bestellen zijn. Snap Fashion maakt gebruik van computer vision technology, dat de geüploade kledingstukken vergelijkt met die in de database van de app. Dit gebeurt op basis van de kleuren, textuur en vorm van de kleding.
Amazon Prime Now
We kenden al Amazons abonnementsdienst Prime en sinds vorig jaar ook Prime Air, dat pakketten per drone wil bezorgen. Deze week kwam daar Prime Now bij. Klanten die de speciale app downloaden kunnen daarmee hun bestelling binnen een uur in huis krijgen. Net als bij SLA is deze optie nog wel voor een beperkte regio beschikbaar. Amazon maakt voor de bezorging namelijk gebruik van zijn onlangs gehuurde pand in Manhattan en om binnen een uur pakketten te bezorgen moeten klanten zich daar niet al te ver vandaan bevinden.
7,99 dollar kost het binnen een uur in huis krijgen van dagelijkse benodigdheden als toiletpapier, maar ook elektronica en speelgoed worden via de app verkocht. Wanneer klanten een uur extra geduld hebben is de snelle bezorgdienst zelfs gratis. Mits je uiteraard een Prime-abonnement hebt lopen. Een handige toevoeging aan de nieuwe app is de mogelijkheid om de bezorger van stap voor stap te volgen. Zodat je alvast de deur voor hem open kan doen.
Reacties 0