Consumenten die aankopen doen bij Lidl spenderen daar steeds meer van hun supermarkteuro. Primaire klanten nemen inmiddels 27,2 procent van de omzet van discountketen voor hun rekening. Een jaar eerder was dat nog 25,1 procent, blijkt uit cijfers van GfK die gepubliceerd zijn in het Kerstrapport van GfK en Foodmagazine.
De supermarktketen trekt al jaren steeds meer klanten, zegt onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK. “Afgelopen jaar heeft Lidl van een groot aantal trouwe klanten gemaakt.” Doordat de keten verschuift van discounter naar een speler met service-elementen beschouwen meer consumenten Lidl als primaire of secundaire supermarkt. Ruim tweederde van de omzet van Lidl komt van deze klantengroepen, bijna zes procent meer dan een jaar eerder. Tot en met september dit jaar haalde bijna zeventig procent van de Nederlanders een keer een boodschappen bij de Duitse keten. Dat is 2,8 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De discounter weet net als landgenoten als Aldi en textielketen KiK prijsbewuste Nederlandse consumenten aan te spreken, aldus managing director Frank Quix van Q&A Research Consultancy. Die strategie is haalbaar omdat Duitse spelers in hun thuismarkt vaak al groot zijn. “Zij zijn zo groot geworden omdat ze grote volumes in een hoge omloopsnelheid kunnen omzetten”, zegt hij in het decembernummer van RetailTrends.
Het gevaar voor Nederlandse retailers schuilt in niet alleen in omzetverlies, maar ook in de ‘ruimte die deze ketens innemen in de keukenkastjes van de consument. Als je tien euro uitgeeft bij Lidl of bij Albert Heijn, dat maakt uit. Bij Lidl puilt je kastje sneller uit.’ Hierdoor wordt de markt zelf kleiner omdat het aantal stuks onder druk staat, aldus Quix.
'Lidl vergroot loyale klantenbestand'
Gepubliceerd op 23 december 2014 om 08:23
Reacties 0