AKO trekt na vier jaar stekker uit Magworld

De digitale tijdschriftenkiosk AKO Magworld verdwijnt per 30 december. ‘De ontwikkelingen op het gebied van digitaal tijdschriften lezen is in de huidige vorm van onze applicatie niet wat wij er van hebben verwacht’, aldus boekwinkelketen AKO in een e-mail aan gebruikers van de app.

Consumenten die een abonnement hebben om via de app tijdschriften op hun tablet te lezen, kunnen tot eind dit jaar gebruikmaken van de kiosk. Het openstaande bedrag wordt teruggestort op hun rekening. Digitale magazines die al zijn gekocht blijven tot 31 december 2015 beschikbaar. In de loop van de maand verdwijnen de apps van AKO uit de App Store en Google Play.

AKO introduceerde Magworld in 2010. Digitale tijdschriftdistributie vormt mede door het toenemende tabletgebruik mogelijk een lichtpuntje voor de kwakkelende magazinemarkt, bleek eerder uit een analyse van RetailTrends. Zo biedt ook Bruna gebruikers met zijn Bruna-Tablisto-app toegang tot een kiosk met onder meer digitale kranten, boeken en tijdschriften. 

Op het gebied van marketing wordt meer gevraagd van dergelijke aanbieders. Een digitale kiosk heeft namelijk niet dezelfde schapruimte als een winkel. Het aantal impulsaankopen zal dus dalen. Uitgevers en kiosken moeten daarvoor dan ook uitwijken naar aanvullende kanalen, zoals gratis nieuwsbrieven, promotionele sites en social media.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!