Jumbo tevreden ondanks teruglopende omzet

Jumbo Groep Holding heeft zijn omzet over 2014 met 3,9 procent zien teruglopen ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel liep terug van 20,1 naar twintig procent. Dat blijkt uit de resultaten die het Veghelse supermarktconcern dinsdag bekend heeft gemaakt.

De geconsolideerde omzet van het totale concern kwam over 2014 uit op 6,82 miljard euro, waar de teller vorig jaar nog tot 7,09 miljard reikte. Over 2012, het jaar waarin Jumbo concurrent C1000 overnam, kwam het gezamenlijk marktaandeel nog uit op 21,7 procent bij een omzet van 6,96 miljard euro.

Jumbo laat echter weten bijzonder tevreden te zijn over het boekjaar dat op 28 december is afgesloten. Zo werden tientallen winkels van C1000 omgebouwd, wat zijn invloed heeft gehad op de totale omzet van het concern. Jumbo wijst daarbij op een omzettoename van 26 procent voor de supermarkten van Jumbo, ook als gevolg van een autonome groei van 3,5 procent.

De autonome omzet van de C1000-filialen lag drie procent onder die van vorig jaar. Dat is volgens Jumbo echter tevredenstellend ‘voor een formule in afbouw’. C1000 beschikt nog altijd over 124 vestigingen, tegenover 267 een jaar eerder. De Jumbo-formule groeide in een jaar tijd van 391 naar 499 vestigingen.

Komende maand opent in Woerden het vijfhonderdste filiaal van Jumbo. De ombouw van C1000 naar Jumbo moet medio 2015 zijn afgerond. Daarna breekt volgens ceo Frits van Eerd een nieuw tijdperk aan. “Na ruim vijf jaar integreren en ombouwen van achtereenvolgens Super de Boer en C1000, kunnen we ons dan weer volledig focussen op de Jumbo-formule en de verdere versterking van onze organisatie.”

Jumbo ziet hevige concurrentie en marges die blijvend onder druk staan. Na jaren van extreme groei zal in 2015 daarom meer focus gelegd worden op beheersing van kosten en het realiseren van verdergaande efficiency, laat het concern weten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!