Albert Heijn heeft volgens geruchten vorig jaar vijf procent minder omzet gedraaid. “Als dat waar is, is het echt gigantisch”, zegt supermarktexpert Gerard Rutte in het NRC Handelsblad.
De Zaanse supermarktketen is volgens Rutte ‘de grote verliezer van 2014’. Andere supermarktketens als Coop, Jumbo en PLUS zeggen namelijk harder dan de markt te groeien. Vooralsnog heeft alleen Sligro laten weten dat de omzet van zijn supermarktformule EMTÉ achterbleef bij 2013. Een forse daling bij Albert Heijn zou volgens de krant verklaren hoe bijna alle partijen harder dan de markt kunnen groeien.
Albert Heijn krijgt het volgens Rutte ondanks de aankoop van 78 C1000-filialen niet voor elkaar marktaandeel te winnen. “En dan verliezen ze ook nog eens klanten in de bestaande winkels, vooral aan Lidl.” Het grootste probleem van de keten is volgens hem de prijsperceptie. Het hoofdkantoor krijgt het niet voor elkaar te laten zien dat ook Albert Heijn goedkope producten verkoopt. “Dan gaan klanten ergens anders kijken.”
Reacties 0