Nederlandse webwinkels hebben dankzij een gunstigere kalender in de week van Kerst minder bestellingen te laat bezorgd. Circa 475 duizend consumenten ontvingen hun kerstaankopen in 2014 te laat. Het jaar ervoor gold dat nog voor ongeveer 550 duizend online shoppers, meldt Q&A Research & Consultancy na een peiling onder vijfduizend consumenten.
Dat meer etailers de bestellingen op tijd leverden, is volgens de onderzoekers vooral te danken aan het feit dat de feestdagen beter vielen. Kerst viel vorig jaar op donderdag en vrijdag. “Webwinkels hadden daardoor in feite in de week van Kerst een dag meer om bestellingen te verwerken dat het jaar daarvoor”, zegt onderzoeker Auke Jansen van Q&A tegen NOS.
De bezorging rond Sinterklaas is volgens Q&A niet verbeterd ten opzichte van 2013. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft aan geen cadeaus voor pakjesavond te bestellen uit angst voor te late levering. “Blijkbaar is het imago van de service dus nog niet om over naar huis te schrijven”, aldus Jansen.
Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is positiever. De belangenvereniging maakte eind december bekend dat Nederlandse webwinkels hun omzet in de drie weken voor Kerst met gemiddeld 38 procent hebben zien toenemen. “Als ik dan zie dat het aantal te laat bezorgde pakjes juist is gedaald, gaan we toch de goede kant op?”
Webshops leveren kerstaankopen vaker op tijd
Gepubliceerd op 7 januari 2015 om 07:38
Reacties 0