‘Supers negeren afspraken rond kiloknallers’

Het aantal prijsstunts met vlees in supermarkten is in 2014 met negentien procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. Daarmee komen de supermarkten de afspraken niet na die gemaakt zijn met onder meer het kabinet, stelt Wakker Dier.

De organisatie wijst op afspraken tussen supermarkten en het kabinet over eerlijke producten voor een eerlijke prijs en het stimuleren van diervriendelijker vlees. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) moet zich hard opstellen naar de supers en hen houden aan die afspraken, aldus Wakker Dier.

Tussen 2011 en 2013 daalde het aantal kiloknallers bij de acht grootste supermarkten jaarlijks met circa acht procent, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. In 2014 nam echter zowel het aantal prijsstunts als het aantal aanbiedingen van vlees zonder welzijnskeurmerk toe. Supermarktketens C1000 en EMTÉ stunten van de ketens in ons land het meest met vlees. Albert Heijn en C1000 doen het vaakst plofkip in de aanbieding. Daarnaast heeft AH de meeste prijspromoties met vlees met een Beter Leven-keurmerk of vleesvervangers, gevolgd door Lidl.

Dijksma laat weten dat ze in gesprekken met de supermarkten 'blijft hameren' op de verduurzaming van de vleesproductie. De consument geeft door de doorslag in het dalen van prijsstunts met vlees, stelt ze. "Als zij geen kiloknallers meer kopen en bereid zijn wat meer te betalen voor een stukje vlees, zal het voor supermarkten sneller minder interessant zijn."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!