Tesco gaat over tot winkelsluitingen

De Britse winkelketen Tesco gaat een hoofdkantoor en 43 onrendabele vestigingen in zijn thuisland sluiten. Daarnaast zal komend boekjaar een miljard pond minder geïnvesteerd worden, door onder meer de geplande opening van 49 winkels te schrappen. Dat heeft Tesco donderdag bekendgemaakt.

Tesco wil zijn totale kosten jaarlijks met 250 miljoen pond (319 miljoen euro) terugdringen. Het hoofdkantoor in Cheshunt gaat volgend jaar dicht, waarna het kantoor in Welwyn Garden City zal dienen als nationaal en internationaal hoofdkwartier. De retailer wil verder zijn pensioenverplichtingen aan werknemers verlagen en het aantal managementlagen in de winkels terugdringen. De eenmalige kosten van de herstructurering worden geraamd op driehonderd miljoen pond.

De ingrepen van de nieuwe topman Dave Lewis vallen samen met de bekendmaking van de cijfers over het laatste kwartaal van 2014. Daaruit blijkt dat een succesvolle kerstperiode voor wat verlichting heeft gezorgd. De identieke omzet liep nog wel met 0,6 procent terug, maar dat is fors minder dan in de eerste twee kwartalen van het gebroken boekjaar.

Vorig jaar kwam aan het licht dat de winkelketen zijn winstprognose 263 miljoen pond (332 miljoen euro) te hoog had ingeschat. Verschillende leidinggevenden waaronder voorzitter Richard Broadbent vertrokken als gevolg van het boekhoudschandaal. Tesco zag ook zijn aandelenkoers kelderen en maakte donderdag bekend dat er geen slotdividend zal worden uitgekeerd.

Tesco is met een marktaandeel van 29 procent de grootste supermarktketen van het land, maar verliest terrein aan discountketens als Aldi en Lidl. De Britse retailer gaat verder naar eigen zeggen gebukt onder moeilijke marktomstandigheden en de opkomst van online shoppen. Om de fysieke verkopen te stimuleren voerde Tesco al meerdere veranderingen door in zijn winkels. Zo zijn de grootste supermarkten omgebouwd tot lifestyle- en vrijetijdscentra om klanten met kinderen aan te trekken en zijn tientallen filialen voorzien van 'pound zones' om te kunnen concurreren met budgetketens.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!