Nederlandse supermarkten hebben hun omzet vorig jaar met 0,1 procent zien afnemen naar 33,28 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
De omzet over de decembermaand daalde eveneens met 0,1 procent, naar 2,71 miljard euro. Ondanks de verruimde openingstijden van veel supermarkten op Eerste en Tweede Kerstdag bleef de omzet in week 51 en 52 achter op die van 2013. Waar gerekend werd op een kerstomzet van 735 miljoen euro per week, boekten supers een omzet van 724 miljoen euro. Dat is 0,5 procent minder dan het jaar ervoor.
Tijdens de kerstdagen brachten consumenten vaker een bezoek aan de supermarkt dan in voorgaande jaren. Waar in 2013 1,2 procent van de huishoudens op Eerste Kerstdag boodschappen deed, lag dat vorig jaar op 1,7 procent. Afgelopen Tweede Kerstdag bezocht 4,4 procent van de huishoudens een supermarkt. In 2013 was dat nog 4,1 procent.
Supermarktomzet in 2014 licht in de min
Gepubliceerd op 9 januari 2015 om 08:45
Reacties 0