‘Verpakking in supermarkt moet niet groter’

Het is onacceptabel dat de verpakkingen van voedingsproducten steeds groter worden. Die conclusie trekt onderzoeker Maartje Poelman van de Vrije Universiteit Amsterdam in haar proefschrift.

De grootte van de verpakking of portie hangt volgens Poelman samen met de hoeveelheid die mensen in één keer nuttigen, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. “Hoe groter de verpakking of portie, hoe meer mensen in één keer eten of drinken”, aldus Poelman.

Verder ontdekte de onderzoeker dat de consument bij de keus uit small, medium of large vaak de middelste grootte kiest. “Als er in Nederland ook veel flessen van twee of drie liter in de schappen komen te staan, neemt de kans toe dat de consument voor een groter formaat kiest. Dan stijgt dus ook het risico op het ongemerkt binnenkrijgen van te veel calorieën. Met het oog op het groeiend aantal mensen met overgewicht, kunnen kleinere verpakkingen mogelijk uitkomst bieden.”

Voor haar onderzoek heeft Poelman een virtuele supermarkt ontwikkeld. Deelnemers ontvingen een virtueel budget voor de wekelijkse boodschappen, vulden hun boodschappenkarretje in de driedimensionale supermarkt en vulden na het afrekenen een vragenlijst in. Op deze manier heeft de onderzoeker meer inzicht gekregen in de keuzes van consumenten tijdens het doen van de boodschappen en in wat zij belangrijk vinden en waar ze door worden beïnvloed. De resultaten gaat Poelman delen met het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!