De omzet van Macintosh Retail Group is door het warme najaarsweer achtergebleven bij de verwachtingen. “De positieve resultaatontwikkeling in fashion tot en met augustus werd daardoor meer dan ongedaan gemaakt”, aldus ceo Kurt Staelens.
Het moederconcern van onder meer Invito en Manfield boekte in het vierde kwartaal in totaal 241,5 miljoen euro omzet, 5,4 procent meer dan vorig jaar. De fashiontak zag de omzet in zijn fysieke vestigingen met 0,2 procent teruglopen. Er moest vanwege het warme herfstweer echter meer korting weggeven, waardoor de marge onder druk is komen te staan.
Het onderliggende bedrijfsresultaat van de schoenenwinkels lag vanwege de zwakke maanden oktober en november in het vierde kwartaal zes miljoen onder dat van 2013. Het onderliggende bedrijfsresultaat van het totale concern ligt naar verwachting in 2014 twee miljoen lager dan een jaar eerder, toen een negatief resultaat van 13,7 miljoen euro werd geboekt. De winstcijfers worden pas in maart bekendgemaakt.
De online omzet van Macintosh groeide vorig jaar met 41,3 procent naar 64,8 miljoen euro. De totale omzet steeg met 5,9 procent naar 870,6 miljoen euro. De fashiontak pluste zes procent, terwijl Kwantum 5,6 procent groeide. De woonwinkelketen staat sinds afgelopen voorjaar in de etalage. Het verkoopproces van Kwantum is dit jaar van start gegaan, laat Macintosh dinsdag weten.
Reacties 0