V&D moet La Place verkopen om de strategie te financieren die de warenhuizen er bovenop moet helpen. Door de matige financiële prestaties ontkomt het concern niet aan de verkoop van zijn succesformule. Dat zegt David van der Does, partner van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants, tegenover RetailNews.
V&D maakte maandag bekend onder meer banen te schrappen, lonen te verlagen en huurcontracten open te breken om de kosten structureel te verlagen. De winkelketen kampt sinds de overname door Sun Capital moet een oplopend miljoenenverlies. Sinds 2010 is het verlies gegroeid van 1,8 miljoen tot 42 miljoen euro en de verwachting is dat ook 2014 rode cijfers laat zien. Van der Does ziet paralellen met het vorige maand failliet verklaarde Mexx. “Grijpen ze niet rigoureus in dan is het straks ook bij V&D ‘too little, too late’.”
V&D bestaat nog bij de gratie van La Place, stelt merkenstrateeg Paul Moers tegenover RTL Z. “Als La Place er niet zou zijn, dan was ook V&D er allang niet meer geweest.” Het warenhuis moet er volgens hem voor zorgen dat het ook zonder La Place levensvatbaar is.
Het vertrek van Jacob de Jonge afgelopen zomer als ceo was volgens Out.of.Home Shops het gevolg van een verschil van inzicht met Sun Capital over de toekomst van La Place. De investeerders zouden de succesformule willen doorverkopen, terwijl De Jonge meer tijd en geld wilde om het concern als geheel gezond te maken.
La Place is tien jaar geleden al in een aparte bv ondergebracht, meldt de Volkskrant. Een scheiding is daardoor niet helemaal denkbeeldig. Omdat de helft van de La Place-restaurants in een warenhuis van V&D is gevestigd zou een verkoop echter tot grote problemen kunnen leiden. ‘Zonder La Place is V&D niks, maar dat geldt omgekeerd ook’, aldus het dagblad.
Van der Does gaat op RetailWatching samen met andere deskundigen dieper in op de maatregelen die V&D maandag heeft aangekondigd.
Reacties 0