Jumbo ziet marktaandeel hardst groeien

Het marktaandeel van Jumbo is vorig jaar met 2,8 procent toegenomen tot veertien procent. Daarmee is de Veghelse supermarktketen het hardst gegroeid van alle supermarkten, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.

Jumbo profiteerde van de ombouw van C1000-winkels. De supermarktformule groeide in een jaar tijd van 391 naar 499 vestigingen. Het gezamenlijke marktaandeel van Jumbo en C1000 liep volgens de keten zelf terug van 20,1 naar twintig procent.

Ook andere supermarktketens profiteren van het ombouwen van C1000-winkels. Zo zag marktleider Albert Heijn een groei van 34,1 naar 34,3 procent en steeg Coop met 0,1 procentpunt naar 2,9 procent.

PLUS groeide ondanks een stabiel winkelbestand van 5,8 naar zes procent marktaandeel. Omdat naast PLUS en Coop ook Dirk en DEEN groeiden, zag inkoopcombinatie Superunie zijn marktaandeel groeien van 29,2 naar 29,6 procent. De discounters Lidl en Aldi zagen hun gezamenlijke marktaandeel uitkomen op 15,6 procent, tegenover 15,2 procent in 2013.

De totale omzet van Nederlandse supermarkten is vorig jaar volgens IRI met 0,3 procent toegenomen tot 34,325 miljard euro, de laagste groei sinds 2004. Omdat de prijzen met 1,2 procent toenamen liepen de verkopen in supermarkten dus terug. Dat wordt behalve door de interne concurrentiestrijd ook veroorzaakt door ketens als Action en Big Bazar, die volgens het bureau steeds meer supermarktomzet wegnemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!