‘Grote retailers moeten markt fittingtools openbreken’

Pas als grote fashionretailers online fittingtools gebruiken, zullen shoppers de middelen adopteren en daalt het retourpercentage. Zolang alleen in niches van de online fashionbranche de pastools aanbieden, wennen klanten er niet aan. Dat zegt e-commercemanager Marc Schuurman van de webshop Perfectly Basics in het januarinummer van EtailTrends.

Om te zorgen dat dat proces sneller verloopt, moeten grote spelers als de Bijenkorf ervan gebruik gaan maken. “Zij kunnen de Nederlandse markt verder openbreken”, aldus Schuurman.

Het retourpercentage binnen Nederlandse onlinefashion ligt volgens onderzoek van ING op circa dertig procent. Al sinds 1999 experimenteren etailers met virtuele fittingtools om het aantal retouren te drukken. Een van die tools is Virtusize, waarmee PerfectlyBasics inmiddels bijna driekwart van zijn assortiment heeft geïntegreerd.

Deze Zweedse tool matcht het gewenste artikel met de maten van een vergelijkbaar product uit de kledingkast van de klant. De shopper meet de maten van de items zelf op, aldus Schuurman. “We geloven dat een online pasadvies pas echt werkt als het gebaseerd is op een één-op-één-vergelijking.”

Naast tools die producten vergelijken om tot de juiste kledingmaat te komen, zijn er virtual fitting rooms en bodyscanners. Zo deed de start-up eDolly vorig jaar mee met de Startupbootcamp Amsterdam. Hierbij laat een shopper zijn lichaam scannen in een eDolly SizeShop. Vervolgens kan hij via de eDolly-button inloggen bij een webwinkel en producten virtueel passen via op persoonlijke 3D-beelden.

In EtailTrends wordt verder ingegaan op middelen die het aantal retouren bij fashionwebshops moeten verminderen. Zo zouden fabrikanten meer gedetailleerde meetgegevens voor de fittingtools moeten leveren. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!