Rotterdam brengt passantenstromen in kaart

De gemeente Rotterdam gaat digitaal meten hoeveel consumenten er in de binnenstad komen en hoe lang ze er blijven. De meetpunten worden dit kwartaal geïnstalleerd en getest, waarna het systeem vanaf het tweede kwartaal operationeel moet zijn.

De gemeente maakt voor de registratie van bezoekers gebruik van het meetsysteem CityTraffic dat wifi- en bluetoothsignalen van smartphones opvangt. Aan de hand daarvan wordt duidelijk hoeveel mensen het gebied bezoeken en wat hun verblijfsduur is, laat wethouder Adriaan Visser weten in een brief aan de gemeenteraad.

Rotterdam wil het bezoekersaantal aan zijn binnenstad verhogen met tien procent. Daarnaast hoopt de gemeente met de metingen inzicht te krijgen in de invloed van ruimtelijke veranderingen in de stad, zoals de komst van de Markthal. “Met het meetinstrument dat we nu creëren is te zien of nieuwe ontwikkelingen het gewenste effect hebben gehad en of er veranderingen optreden in gebruik en looproutes van bezoekers”, aldus Visser.

Voorheen vonden in de binnenstad loopstroomonderzoeken plaats door middel van handmatige tellingen of GPS-onderzoek. Deze middelen zijn echter arbeidsintensief en duur en geven meestal maar beperkte infomatie, aldus de wethouder. De kosten van het digitale meetproject worden geraamd op 25 duizend euro per jaar.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...