De leegstand is vorig jaar opgelopen van 6,9 procent naar 7,5 procent van alle winkelpanden in ons land. Dat is de achtste stijging op rij en de grootste ooit, laat directeur Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus weten. Nederland beschikte op 1 januari over 16.775 leegstaande panden.
Van de 15.317 panden die een jaar terug al leegstonden heeft dertien procent een andere bestemming gekregen. 26 procent werd ingevuld door nieuwe retailers, terwijl zes op de tien winkels nog altijd leegstaan. Doordat er weer meer nieuwe leegstaande panden zijn bijgekomen dan vorig jaar is de leegstand verder opgelopen.
De sterkste stijging deed zich volgens Locatus voor op de grootschalige locaties en in de centra van de middelgrote steden. “Het veranderende winkelgedrag zorgt ervoor dat de concurrentie tussen de echte topsteden en kleinere centra in hun omgeving meer en meer gewonnen wordt door de topsteden”, stelt onderzoeksdirecteur Gertjan Slob.
De oplopende leegstand wordt volgens het bureau niet veroorzaakt door de toename van het aantal winkelmeters. Vorig jaar bedroeg de toename van winkelmeters namelijk minder dan één procent van het totaal.
Verder blijkt dat de filialiseringsgraad voor het eerst is afgenomen. Tot en met 2012 telden de winkelstraten steeds minder zelfstandigen en meer filiaalbedrijven. Die verhouding in het aantal verkooppunten bleef vervolgens stabiel, maar is in 2014 licht afgenomen. 74,5 procent van het aantal verkooppunten bestaat nu uit zelfstandigen en 25,6 procent uit filiaalbedrijven. De winkelketens beschikken evenwel over 61 procent van het totale winkelverkoopvloeroppervlakte in ons land.
Reacties 0