Lidl heeft zijn marktaandeel in 2014 zien groeien van negen procent naar 9,7 procent. Het marktaandeel van Aldi bleef stabiel op 7,4 procent. Dat meldt Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. 

Lidl is met deze cijfers de nummer drie van de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Dat het marktaandeel van de keten groeide komt volgens Nielsen onder meer door een uitbreiding van het winkelbestand. De Duitse discounter heeft nu 388 vestigingen in ons land. Dat zijn er negen meer dan het voorgaande jaar. Aldi sloot zeven winkels en telt momenteel 496 supers. 

Het aandeel van Albert Heijn steeg van 34 procent naar 34,1 procent, terwijl Jumbo van 11,2 procent naar veertien procent groeide. Inkooporganisatie Superunie heeft 29 procent van de markt in handen. Het jaar ervoor was dat 28,8 procent. Jumbo Groep komt inclusief C1000 op 19,8 procent uit, tegen 20,7 procent een jaar eerder. Dat komt door de ombouw van C1000-vestigingen. 

Plus (5,9 procent), Detailconsult (3,8 procent), Coop (2,9 procent) en Deen (2,1 procent) zagen hun marktaandeel licht groeien. Het aandeel van Spar Holding daalde van 1,8 procent naar 1,7 procent.