'Jumbo stuit op weerstand bij ombouwoperatie'

Het is maar de vraag of Jumbo alle C1000-winkels halverwege dit jaar heeft omgebouwd. De doelstelling is in gevaar, omdat de ‘moeilijkste’ vestigingen tot het laatst zijn bewaard. Dat concludeert Het Financieele Dagblad uit gesprekken met een aantal betrokken ondernemers.

Jumbo liet rond de jaarwisseling weten dat er nog zo’n 75 vestigingen omgebouwd moeten worden. Zestig daarvan worden door ondernemers bestempeld als moeilijke filialen, terwijl Jumbo zelf over minder dan tien spreekt. “Het gaat bijvoorbeeld om kleine zaakjes die Jumbo na de overname van Super de Boer verkocht aan C1000, omdat ze er geen brood in zagen. Die zijn nu alsnog in hun bezit gekomen”, zegt een anonieme ondernemer. Ook filialen in de buurt van een vaak grotere Jumbo zouden tegenstribbelen.

De meeste ondernemers vrezen dat hun omzet terugloopt. Zo zijn er volgens hen voorbeelden van collega’s bij wie de omzet van 165 naar 115 duizend en van 300 naar 200 duizend euro terugliep. Wanneer ze ervoor kiezen om de winkel te behouden, weten ze volgens een ingewijde dat ze daar de komende tien jaar geen stuiver aan verdienen. “Het enige alternatief, de winkel verkopen, kan alleen als je akkoord gaat met een krankzinnig laag bod van Jumbo.”

Sommige C1000-ondernemers stellen verder dat Jumbo door de overnames enorme schulden op zich heeft genomen, die weer terugverdiend moeten worden. Zo wordt er volgens hen gesneden in de slagerijen en hoofdcaissières en zijn de betalingstermijnen aan leveranciers flink opgerekt.

Jumbo laat weten zich niet in het geschetste beeld te herkennen. De integratie van de C1000-winkels loopt volgens de retailer op schema. Ceo Frits van Eerd liet vorige maand al weten dat het overgrote deel van de omgebouwde C1000-winkels de verwachte omzetten realiseert en gemiddeld beter scoort dan voorheen. “We merken dat we steeds beter in staat zijn de C1000 klant mee te nemen naar Jumbo.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!