Jumbo-ondernemers stellen ondergrens melkpoeder in

Klanten die bij Jumbo-vestigingen in Diemen en Waddinxveen babymelkpoeder willen kopen, moeten eerst voor een minimumbedrag aan boodschappen doen. Op die manier proberen de supermarktondernemers te voorkomen dat ze te snel door hun voorraad heen zijn.

Voordat de winkel ’s ochtends opende, stond er volgens ondernemer Kees Vlaanderen al een groep klanten voor de deur. “Die kochten dan allemaal één blik melkpoeder en binnen half uur was het dagelijks quotum van twintig al bereikt en was ik uitverkocht”, zegt hij in Trouw. Vaste klanten keerden daardoor vaak met lege handen huiswaarts. Om dit in betere banen te leiden moeten klanten voortaan eerst voor minimaal tien euro aan boodschappen doen, voordat ze een pak babymelkpoeder kunnen kopen.

Bij de Jumbo-supermarkt in Waddinxveen ligt dat minimumbedrag op 25 euro. Deze aanpak heeft niks met koppelverkoop te maken, aldus eigenaar Albert Blaauw. "Het is puur om de handelaren weg te werken en dat is gelukt. De schappen liggen weer vol en vaste klanten kunnen weer kopen.”

Sinds het babyvoedingschandaal in China in 2008 kampen retailers regelmatig met lege schappen omdat consumenten babymelkpoeder hamsteren. Albert Heijn en Etos voerden daarom al een maximum in van twee pakken per klant, terwijl fabrikant Nutricia vorig jaar experimenteerde met een vendingmachine voor babymelkpoeder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!