Blokker investeert dit jaar 25 miljoen euro in onder meer zijn online activiteiten en de uitrol van de nieuwe formule naar tientallen vestigingen. Dat laatste is het gevolg van een positieve evaluatie van de zeven pilotstores die vorig jaar zijn geopend.
De eerste pilotwinkel opende vorig jaar zomer zijn deuren op de Jodenbreestraat in Amsterdam en kreeg een vervolg op de Maasstraat in Amsterdam en in Alphen aan den Rijn, Alkmaar, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen. De producten zijn daar ingedeeld in acht thema's, zodat consument gemakkelijk het juiste product kunnen vinden. Verder kunnen klanten er via terminals het volledige assortiment online vinden en bestellen en zijn winkelmedewerkers uitgerust met tablets.
Deze winkels laten volgens de retailer een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de traditionele vestigingen. De nieuwe formule wordt nu stapsgewijs uitgerold, terwijl andere vestigingen over elementen uit deze formule gaan beschikken. Een voorbeeld daarvan is het 24Kitchen-assortiment, terwijl het Douwe Egberts-assortiment in 350 vestigingen wordt geïntroduceerd.
Blokker Holding lanceerde afgelopen oktober al zijn innovatietak Nextail. De webwinkels van formules als Bart Smit, Blokker, Leen Bakker en Xenos blijven gescheiden, maar achter de schermen is alles geharmoniseerd. In 2014 is de online omzet met ruim veertig procent gegroeid, waaronder 65 procent in het laatste kwartaal. “Voor 2015 verwachten wij opnieuw een forse toename”, aldus algemeen directeur Jack Peters.
De investeringen vallen samen met het schrappen van circa 440 arbeidsplaatsen en het flexibiliseren van de werktijden. Deze maatregelen hebben gevolgen voor de helft van de vijfhonderd eigen vestigingen van de winkelketen.
Reacties 0