'Retailiconen worstelen met duur personeel'

Blokker, de Bijenkorf, HEMA en V&D kampen door hun lange historie met oudere en dus duurdere werknemers. Prijsvechters als Action en Primark zijn echter nieuw, zegt FNV-bestuurder Niels Suijker in het NRC Handelsblad. “Die werken dus hoofdzakelijk met jonge, flexibele krachten.”

Exacte cijfers over de leeftijdsopbouw van personeel bij Blokker, de Bijenkorf en V&D zijn niet bekend. HEMA laat in zijn jaarverslag weten dat het personeel een afspiegeling van de samenleving is. De gemiddelde leeftijd is 34 jaar, waarbij dertig procent minimaal 45 jaar oud is.

Personeel is volgens onderzoek van de Rabobank goed voor zo’n 45 procent van de totale kosten van retailers. Oudere werknemers hebben behalve hogere lonen vaak ook betere arbeidsvoorwaarden. Zo verlengde Blokker een paar jaar terug de werkweek van 36 naar 38 uur, maar bleven de oude afspraken gelden voor oudere werknemers. “Dat scheelt wel vijf procent in de loonkosten”, aldus Suijker.

Blokker liet eerder deze week weten 440 arbeidsplaatsen te schrappen om concurrerender te worden. Volgens vakbond FNV passen oudere werknemers niet langer bij de ideale winkelbezetting die de keten voor ogen heeft.

CNV-onderhandelaar Martijn den Heijer wijst erop dat de Bijenkorf helemaal geen jonge mensen heeft, maar alleen met ervaren medewerkers werkt. “Dat willen ze ook uitstralen.” Traditionele winkelketens moeten echter meer investeren in bijscholing van het ‘oude type verkoper’, vindt sectormanager Alexander Heijkamp van de Rabobank. Consumenten nemen volgens hem voor lief dat ze bij discountketens geen advies krijgen. “Maar bij een warenhuis wil ik me welkom voelen en geen verkoopverhaal uit 1980 horen.”

In het februarinummer van RetailTrends is meer aandacht voor human capital in het thema Personeel & Opleiding. Investeren we in personeel of niet? Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!