Intergamma heeft na een aantal zware jaren zijn consumentenomzet over 2014 met 0,6 procent zien stijgen. Daarmee kwam de omzet uit op 1,64 miljard euro. “De markt is aan het uitbodemen”, verklaart algemeen directeur Harm-Jan Stoter van het moederconcern van Gamma en Karwei in De Financiële Telegraaf.
Intergamma opereert op het snijvlak tussen bouw en retail. “Dat was de afgelopen jaren nou niet bepaald de laatste combinatie”, aldus Stoter. Desondanks steeg het bedrijfsresultaat van de organisatie vorig jaar met 2,3 procent naar 132 miljoen euro. Over het nettoresultaat doet hij geen uitspraken.
Gamma en Karwei hebben last van overheidsmaatregelen waarbij een steeds groter deel van het belastbaar inkomen van consumenten worden opgeëist, schetst Stoter. Zo werden de btw en inkomstenbelastingen verhoogd, terwijl een aantal aftrekposten verdween. “Al dat geld kan de consument dan niet meer besteden aan leuke tuinmeubelen of aan gordijnen. Dat voel je wel.”
Om de moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden, heeft Intergamma de personeelsbestanden in de winkels teruggebracht en ‘tientallen miljoenen’ geïnvesteerd in online en ict. Zo kunnen klanten binnenkort in de bouwmarkt via een internetzuil alle producten direct zelf bestellen. Het aantal bezoekers van de websites van zijn formules is in een jaar tijd met 28 procent gestegen tot 1,2 miljoen bezoekers per week.
Daarnaast werden de formules Karwei en Gamma anders gepositioneerd. Karwei is voortaan meer een decoratieve winkel, terwijl Gamma zich meer richt op ruwbouw. Het gezamenlijk marktaandeel van de bouwmarkten groeide in Nederland naar eigen zeggen met 0,4 procentpunt naar 41,3 procent.
Reacties 0