Aldi wil over vijf tot zeven jaar klaar zijn met de transformatie van zijn vijfhonderd vestigingen. Dat laat directeur Tom de Bruijn van Aldi Midden-Nederland weten in het NRC Handelsblad. “We doen het stap voor stap.”
Aldi is in marktaandeel inmiddels voorbijgestreefd door concurrent Lidl, terwijl de gemiddelde weekomzet per filiaal volgens berekeningen van vakblad Foodmagazine tussen 2003 en 2011 is teruggelopen van 128 naar 86 duizend euro. Te laat voor verandering is het echter niet, zeg De Bruijn. De Duitse discounter kijkt volgens hem goed naar de veranderingen in de maatschappij. “Hoe spelen wij daarop in zodat we daar op de lange termijn ook echt mee kunnen werken?”
Aldi wil af van kleine winkels met nauwe gangpaden in het centrum van de stad. In plaats daarvan zet de supermarktketen in op parkeerplekken, licht, ruimte en meer vers voedsel.
De winkelketen zit tevens midden in een ‘transformatieproces’ van fax naar e-mail. Het kantoorpersoneel beschikt volgens het dagblad nu ruim een jaar over e-mail, maar alle supermarktfilialen zijn nog onbereikbaar per mail. “Als je niet oppast kan de hele wereld je bereiken, terwijl je daar in je normale bedrijfsvoering niet op zit te wachten”, aldus De Bruijn.
De retailer wil echter een proactiever mediabeleid voeren, geeft de directeur aan. Waar Aldi eerst dacht dat de klant zijn supermarkten wel wist te vinden, komt de discounter daar nu op terug. “We moeten de wereld vertellen dat we mooie producten hebben.”
Reacties 0