Passagiers geven fors minder uit op Schiphol

Luchthaven Schiphol heeft de gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier vorig jaar met 8,9 procent zien inzakken. Waar in 2013 achter de paspoortcontrole nog 15,89 euro per persoon werd uitgegeven, lag dat bedrag vorig jaar op 14,48 euro. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde jaarcijfers van Schiphol Group.

De luchthavenexploitant laat weten dat de bestedingen in bijna alle winkelcategorieën onder druk staan door verbouwingsactiviteiten en grote drukte tijdens pieken. Daarnaast heeft Schiphol last van ongunstige wisselkoerseffecten en van de toegenomen prijsgevoeligheid. De Amsterdamse luchthaven voelt de concurrentie van online spelers en ziet dat passagiers steeds vaker prijzen vergelijken.

De totale winkelverkopen op de luchthavens van zowel Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam vielen 0,2 procent lager uit. In totaal werd er vorig jaar 85 miljoen euro omgezet. Schiphol Group zag zijn totale omzet met ruim acht procent stijgen naar 1,47 miljard euro, bij een nettoresultaat van 272 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!