Wakker Dier richt pijlen nu op Aldi

Aldi ligt onder vuur van Wakker Dier omdat de retailer van de grote supermarktketens het meest achterblijft bij het vervangen van de plofkip. Dat stelt de dierenwelzijnsorganisatie, die de discountketen via tv-commercials oproept om over te stappen naar kip met één Beter Leven-ster.

Grote supermarktketens waaronder Albert Heijn, Plus en Lidl zijn hun assortiment van plofkippen aan het afbouwen en bieden eind dit jaar alleen vlees aan van kippen die meer ruimte hadden en langer leefden. ‘Ondertussen doet de Aldi niets zichtbaars en wil geen toezegging doen wanneer ze met de omschakeling beginnen’, aldus Wakker Dier.

De maatregelen die de grote ketens nemen zijn volgens Wakker Dier overigens onvoldoende. Jumbo zet met zijn zogenoemde nieuwe standaard kip daadwerkelijk serieuze stappen om het dierenwelzijn te vergoten, aldus de organisatie. Jumbo heeft naar verwachting eind 2015 alle basiskip vervangen door vlees van deze kip. De prijs van dit vlees ligt iets boven die van de basiskip, aldus de keten. Voor een kipfilet van de nieuwe standaard kip zijn klanten één euro per kilo duurder uit.

RetailTrends