Groei A-merken in supers neemt af

De honderd grootste A-merken in de supermarkten in ons land zijn in 2014 0,2 procent in omzet gegroeid. Daarmee liggen ze onder het groeipercentage van 2013, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van marktonderzoek- en adviesbureau IRI.

De afnemende groei is een trend, signaleren de onderzoekers. Zo kwam in 2013 de omzetgroei op 0,3 procent uit, toen de laagste groei in vier jaar. Consumenten kopen volgens de onderzoekers minder A-merken, omdat de merken te weinig innoveren. Daarnaast zien de honderd grootste A-merken in de supermarkten hun omzet afvloeien naar andere kanalen.

Het grootste A-merk in de supermarkten is Marlboro, met een omzet van 399 miljoen euro in 2014. Daarmee gaat het tabaksmerk voor het eerst in dertien jaar aan kop en stoot het Campina van de troon.

2014 2013 Merk Omzet in € mln 2014
1 2 Marlboro 399
2 1 Campina 385
3 3 Douwe Egberts 309
4 4 Coca-Cola 294
5 5 Heineken 246
6 6 Unox 202
7 7 Dr. Oetker 177
8 8 Camel 177
9 10 Amstel 176
10 11 Grolsch 160

Uit onderzoek door EFMI Business School bleek eerder al dat 44 procent van de supermarktklanten vaker voor producten van het huismerken van de retailer kiezen. Daarnaast geeft 58 procent aan meer dan eerder op de productprijzen te letten. Deze veranderingen in koopgedrag worden volgens de ondezoekers veroorzaakt door de economische tegenwind.

RetailTrends