De verschuiving van de klant naar online kan betekenen dat Jumbo op termijn moet snijden in zijn winkelbestand. Die ontwikkeling kan de retailer niet tegenhouden, zegt cfo Ton van Veen in het vakblad MCA. “Je raakt misschien een euro kwijt aan de voordeur, maar die pak je hopelijk weer terug aan de achterdeur.”
Jumbo lanceerde in november een eigen website waar zijn klanten online boodschappen kunnen doen. Daarvoor beschikt de Veghelse supermarktketen over afhaalpunten en een speciale app. “Dit doen we omdat de klant die kant op beweegt”, aldus de cfo.
Van Veen gaat in het vakblad voor financial executives ook in op de tegenvallers na de overname van C1000. Waar de omzet van iedere Super de Boer-winkel die werd omgebouwd omhoog schoot, verliep die omschakeling bij C1000 aanvankelijk moeizamer. Doordat sommige klanten hun aanbiedingen misten, liep de omzet in een aantal omgebouwde winkels volgens hem eerst terug en trokken franchisers aan de bel. “Dat gaf wrijving, maar zonder wrijving geen glans.”
De overname van C1000 had volgens hem ‘vanuit een beheersbare groei geredeneerd best twee jaar later mogen zijn’. Tegelijkertijd maakt een snelle groei de organisatie beter, stelt hij. “Het wordt een geoliede machine.”
Reacties 0