Het allereerste faillissement voor Intratuin is onder meer veroorzaakt door het ontbreken van een webwinkel. De franchisenemer in Barneveld zag zijn omzet steeds verder afvloeien naar zijn online concurrenten en beschikte niet over een webwinkel om deze behoefte van de klant op te vangen. Dat heeft ondernemer Jaap van Luttikhuizen laten weten aan de curator.
De franchiseorganisatie sloot medio 2012 de deuren van zijn online winkel en liet afgelopen zomer nog weten geen plannen te hebben om die op korte termijn te heropenen. Zo werd de mogelijkheid om in samenwerking met andere partijen een webwinkel te openen afgeschoten vanwege de kosten.
Het faillissement voor de winkel in Barneveld was eind januari de eerst in het bestaan van de tuincentrumketen en volgens algemeen directeur Peter Paul Kleinbussink mede veroorzaakt door de wijze waarop de vestiging werd aangestuurd. De ondernemer zelf wijst behalve op het ontbreken van een webwinkel op teruglopende omzetten door de economische malaise en het koude voorjaar in 2013. Daarnaast koos hij er eind dat jaar voor niet op zondag open te gaan, waardoor de winkel aanzienlijke omzet is misgelopen.
Na een goede start van 2014 zag Van Luttikhuizen de omzet vanaf april opnieuw teruglopen. Zowel in 2013 als 2014 schreef de retailer rode cijfers. Vorig jaar leed de winkel ruim tien miljoen euro verlies, zo blijkt uit het faillissementsverslag van curator Frank Feenstra.
De franchisenemer had de vestiging in Barneveld in 2008 nog overgenomen voor 4,5 miljoen euro van Tom Uljee, die de winkel in 1980 opende. De oprichter heeft inmiddels een doorstart gerealiseerd voor een bedrag van 795 duizend euro. Daardoor is volgens de curator een groot deel van de werkgelegenheid behouden gebleven.
Reacties 0