Het Mobile World Congress in vogelvlucht

Pizza bestellen vanuit de auto. Pizza Hut bezegelde op het Mobile World Congress maar weer eens zijn liefde met de technologie. Samen met Visa en Accenture wordt gewerkt aan technologie voor in de auto, die bestuurders in staat stelt handsfree en via het dashboard eten te bestellen bij de keten. Het was slechts één van de hoogtepunten van de jaarlijkse tentoonstelling in Barcelona.

Johnny Walker
Zo werkt multinational Diageo aan een fles voor Johnny Walker die is bedrukt met sensoren met NFC-technologie. De zogenoemde Johnny Walker Blue Label Smart Bottle is ontwikkeld door het Noorse Thinfilm en moet directe communicatie met de koper mogelijk maken. Consumenten kunnen via hun smartphone geïndividualiseerde informatie ontvangen over het product. De technologie zorgt er daarnaast voor dat de fles tijdens het gehele productie- en distributieproces te volgens is. Diageo verwacht dat de communicerende fles voor een nieuwe klantervaring zorgt en daarmee de loyaliteit aan het merk versterkt.

IKEA
IKEA maakte verder bekend op 15 april in zijn Europese en Amerikaanse vestigingen meubels te introduceren met ingebouwde opladers voor mobiele devices. De Wireless Charging-collectie bestaat onder meer uit nachtkastjes, bureaulampen en losse mobiele oplaadstations. De oplaadstations in de collectie werken met de zogenoemde Qi-technologie. Consumenten kunnen hun device dat Qi ondersteunt op het oplaadpunt leggen, waarna het opladen automatisch start. Alle producten uit Wireless Charging-collectie hebben daarnaast een USB-uitgang, zodat gebruikers ook andere apparatuur kunnen aansluiten en opladen. Mocht de consument een smartphone hebben die niet geschikt is voor opladen met Qi-technologie, dan kunnen ze een speciaal hoesje aanschaffen.

IBM
IBM is een partij die uiteraard niet op het toonaangevende congres ontbreekt. Het technologieconcern introduceerde er in samenwerking met Apple drie nieuwe apps uit de serie MobileFirst. Twee daarvan zijn gericht op de financiële dienstverlening en luchtvaart, maar de derde op de retail. Dynamic Buy geeft winkelmedewerkers volgens iCulture realtime inzicht in welke producten het goed doen en welke aanbevelingen ze aan klanten kunnen geven, afgestemd op het seizoen. Als voorbeeld wordt een drogisterijketen genoemd, die tijdens griepperiodes de medewerkers opdracht kan geven om griepmiddelen meer onder de aandacht te brengen.

Xiaomi
Het Mobile World Congress is niet alleen de place to be voor de nieuwste technologische snufjes, maar ook voor de laatste scoops. Zo verklapte de hoofd van Xiaomi’s internationale divisie Hugo Barra dat de op twee na grootste smartphonemaker ter wereld een webwinkel voor de Europese markt wil openen. De webshop wordt in eerste instantie alleen geopend voor fitnesstrackers en accessoires als koptelefoons en externe accu’s, om te zien hoe de markt reageert. Dat deed Xiaomi eerder ook in de Verenigde Staten.

Wearables
Het Mobile World Congress stond dit jaar bovenal in het teken van wearables. Zo introduceerde LG twee nieuwe smartwatches, HTC een eigen virtual reality-bril en een slimme fitnesstracker en hield Huawei een complete persconferentie rond het oprukkende fenomeen. Toch zijn nog altijd maar weinig mensen in bezit van een dergelijk apparaat. Niet alleen omdat ze prijzig zijn, maar vaak ook omdat ze er niet mee op straat gezien willen worden. Daar komt langzamerhand verandering in, zo bleek in Barcelona. Zo introduceert horlogemaker Frederique Constant een reeks smartwatches met een echt Zwitsers uurwerk, die in feite ook een fitnesstracker is doordat hij bewegings- en slaapactiviteit bijhoudt. Het gehaalde percentage van het stappen- of slaapdoel is volgens NU.nl ook op het horloge te zien via een klein wijzertje dat van een tot honderd loopt. Pizza bestellen kan overigens ook al via de smartwatch, met dank aan Domino’s Pizza.