Consument steeds meer online door betere toegang

Het percentage internetgebruikers dat online shopt is tussen 2005 en 2014 gestegen van vijftig naar 77 procent. Consumenten schaffen online vooral kleding aan en boeken reizen, blijkt uit cijfers die het CBS woensdag heeft gepubliceerd.

In 2014 maakte negen op de tien consumenten dagelijks gebruik van internet. Vooral ouderen hebben een inhaalslag gemaakt. Ruim driekwart van de internetgebruikers van 65 tot 75 jaar gebruikte in 2014 dagelijks internet, terwijl dit in 2005 nog 43 procent was.

Het gebruik door consumenten wordt in het algemeen gestuwd door snellere internetverbindingen, meer toegang tot internet en een groter online aanbod. Op het gebied van snel breedband internet behoort Nederland volgens het CBS bijvoorbeeld tot de top vijf van Europa. Vorig jaar had bijna 96 procent van de huishoudens toegang tot het wereldwijde web.

Meestal maken de huishoudens via meerdere devices gebruik van internet, waarbij de laptop en smartphone de pc verdringen. In 2005 bezocht 93 procent van de consumenten het web via een pc. In 2014 was dat nog 61 procent. Vorig jaar gebruikte driekwart hiervoor een smartphone, gevolgd door de tablet met 57 procent. Het aandeel huishoudens dat via een laptop online gaat ligt sinds 2012 vrij stabiel op zo´n tachtig procent. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!