'Shake-out onder kleine webwinkeliers'

Het goed laten draaien van een webwinkel kost veel meer geld, tijd en moeite dan ondernemers vaak denken. Daardoor verslikken velen zich in hun online ambities, stelt ceo Patrick Kerssemakers van fonQ.nl in Het Financieele Dagblad.

Momenteel is er een shake-out gaande onder kleine webwinkeliers, stelt Kerssemakers. “We zien het overal om ons heen gebeuren. Kleinere partijen kunnen er gewoon niet van rondkomen.” Van de 10.088 webwinkels die in 2013 werden opgericht, zijn er volgens kredietrapporteur Creditsafe nu nog 6692 actief.

Uit onderzoek van Shopping2020 bleek vorig jaar al dat één op de drie webshops nog nooit winst had gemaakt. Voor slechts achttien procent van de online ondernemers leverde de webshop sinds de oprichting minimaal een modaal inkomen op. Daarvoor moeten webwinkels volgens Kerssemakers een omzet van een miljoen euro hebben.

Ook belangenvereniging Thuiswinkel.org ziet dat kleinere webwinkeliers moeite hebben het hoofd boven water te houden door een harde concurrentiestrijd. “De markt zit gewoon niet te wachten op de zoveelste elektronica- of babykledingwinkel”, aldus directeur Wijnand Jongen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!