Novamedia heeft zijn eerste jaar als eigenaar van ECI vooral gebruikt om puin te ruimen. Daardoor bedroeg het nettoverlies vorig jaar zo’n vier miljoen euro. Dat laten directeuren Boudewijn Poelmann en Josja Zijlstra van Novamedia weten in het NRC Handelsblad.
ECI werd begin januari failliet verklaard, waarna Novamedia een doorstart maakte met de boekenclub. De technologie achter de website bleek niks waard, omdat die op verouderde en onderhoudsgevoelige systemen draaide. Behalve het opzetten van een nieuw systeem, moest er een nieuwe klantenservice komen omdat de huisvesting volgens Poelmann waardeloos was. “Kortom, we moesten een hoop kosten maken waar we niet op gerekend hadden. Dat is een beetje jammer.”
Het ledenaantal van ECI, ooit boven een miljoen, is dit jaar teruggelopen van 200 naar 150 duizend. Novamedia wil dat aantal binnen enkele jaren laten groeien naar een half miljoen leden. Zij moeten vier producten kopen als ze lid worden, zodat ze een jaar lang recht hebben op korting.
ECI heeft op de Nederlandse boekenmarkt concurrentie van bol.com en Amazon. Door zich te specialiseren op boeken denkt de etailer zich van de Ahold-dochter te onderscheiden, terwijl Amazon op prijsniveau wordt bestreden. “We zullen altijd één cent onder de prijs van Amazon zitten, of tien cent als het moet”, aldus Poelmann.
Novemedia, dat vorig jaar ook de Amsterdamse Polare-winkel overnam, wil nog meer uitgeverijen kopen. Daarover is Poelmann in gesprek met enkele kleine, zelfstandige uitgeverijen. Hij denkt tien miljoen euro omzet nodig te hebben om zwarte cijfers te kunnen schrijven met zijn boekentak. “Nu hebben we 6,5 miljoen.”
Reacties 0