Wirwar aan betaalmethoden remt crossborder e-commerce

Het doen van online aankopen over de grens wordt afgeremd door de lappendeken van betaalmethoden in Europa. Voor ontwikkelaars van betaalsystemen is deze grote variëteit eveneens een struikelblok. Dat blijkt uit een analyse in het thema Betaaltrends, die in het maartnummer van EtailTrends is gepubliceerd.

IDEAL is een online betaalmethode die snel en redelijk goedkoop is voor Nederlandse webwinkels, maar vormt in zekere zin een belemmering voor buitenlandse etailers. Datzelfde geldt voor Giropay en Sofortbanking in Duitsland, Bancontact en Mister Cash in België en Carta Bancaire in Frankrijk. De betaalmethode MyBank is bedoeld als pan-Europese betaalmethode, maar de Nederlandse banken steunen dit initiatief alleen passief.

Voor grensoverschrijdende internetverkoop zijn PayPal en creditcards de meest populaire alternatieven. Deze betaalmethoden functioneren in tegenstelling tot iDEAL daarnaast goed op mobiele devices, zoals de smartphone. Paypal is voor retailers echter een duurdere betaalvorm omdat de dienst hogere transactiekosten berekent. Retailers kunnen bepaald betaalgedrag echter ontmoedigen of stimuleren. Zo berekent de besteldienst Thuisbezorgd.nl klanten één euro extra als ze via iDEAL betalen, terwijl ze zes procent toeslag vragen voor transacties met PayPal.

In het maartnummer van EtailTrends is extra aandacht voor betalingen met het Thema Betaaltrends met onder meer betalen met een tweet en vijf vragen aan Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer Detailhandel Nederland. Verder lichaamsdelen als alternatief voor de pincode en achteraf betalen, een onmisbare service? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!