HEMA gaat de komende periode naar eigen zeggen heel veel producten in prijs verlagen. Klanten bepalen welke producten als eerst aan de beurt zijn, zo laat de retailer weten in een landelijke reclamecampagne.

De actie is een antwoord op zeven jaar crisis, die zowel consumenten als HEMA heeft geraakt. Door prijzen in samenwerking met klanten te verlagen hoopt de winkelketen meer te verkopen. ‘Zo helpen we elkaar’, aldus HEMA.

Klanten kunnen online hun top tien van meest onmisbare producten samenstellen. Het is volgens HEMA voor het eerst dat klanten invloed hebben op prijsverlagingen bij een retailer. De prijzenslag maakt onderdeel uit van een vorig jaar ingezette strategie, die toen al leidde tot een nieuwe winkelinrichting en de introductie van zogenoemde blijmakers. De prijsverlaging voor het basisassortiment geldt als de volgende stap.

HEMA start verder met een klantenpanel op basis van ideeën die binnenkomen via zijn Facebookpagina. De beste inzenders worden een paar keer per jaar uitgenodigd voor een overleg op het hoofdkantoor.

Verder heeft de retailer zaterdag een tijdelijke outletwinkel onder de naam HEMARKT geopend in Den Haag. Op de eerste etage van winkelcentrum MegaStores kunnen klanten in ieder geval tot half mei terecht voor afgeprijsde producten.

HEMA kampt zowel in ons land als in België en Luxemburg met teruglopende omzetten. In de laatste twee maanden van 2014 viel de identieke omzet daar respectievelijk 3,4 en 4,5 procent lager uit. Over de eerste negen maanden van zijn boekjaar schreef de keten bovendien een verlies van 67,1 miljoen euro.