De Europese Commissie wil af van de barrières die crossborder e-commerce belemmeren. Dat heeft eurocommissaris Andrus Ansip van digitale interne markt woensdag laten weten in een statement.
Slechts vijftien procent van de inwoners in de Europese Unie koopt wat in een webwinkel uit een ander land. Dat komt volgens de Commissie doordat de bezorgkosten vaak al hoger uitvallen dan de prijs van de aankoop.
Daarnaast leiden sommige grote onlinespelers consumenten vaak naar lokale websites, waar de prijzen hoger kunnen liggen dan in andere EU-landen. De Commissie wil deze praktijken, bekend als geo-blocking, aanpakken en verder de regels harmoniseren en pakketbezorging goedkoper maken.
Het bevorderen van crossborder e-commerce is één van de onderdelen in de plannen om tot één digitale markt in Europa te komen. “Mensen moeten in staat zijn om online net zo vrij de grenzen over te steken als offline”, aldus Ansip. Zo zouden Duitsers volgens hem eenvoudig boeken moeten kunnen bestellen bij een Britse etailer en Italianen toegang moeten hebben tot films op een Belgische website. De complete strategie om dat te bewerkstelligen wordt in mei bekendgemaakt.
Reacties 0