Net-a-Porter fuseert met concurrent

Online modehuis Yoox heeft overeenstemming bereikt over een fusie met concurrent Net-a-Porter. Dat laat het Italiaanse concern achter de webwinkels van grote merken als Armani en Dolce & Gabbana dinsdag weten.

De twee e-commercespelers gaan door onder de naam Yoox Net-a-Porter Group en waren vorig jaar gezamenlijk goed voor 1,3 miljard euro aan omzet. De eerste fusiegesprekken werden al ruim een jaar terug gevoerd. Vorige week ging het gerucht dat ook Amazon geïnteresseerd was in een overname van Net-a-Porter, maar de Amerikaanse etailer ontkende al snel in gesprek te zijn over zijn 'grootste overname ooit'.

Net-a-Porter maakt onderdeel uit van Richemont, dat ook merken als Cartier en Piaget bezit. De Britse webwinkel is één van de snelst groeiende onderdelen van het concern, maar heeft vanwege flinke investeringen nog nooit winst geboekt. Richemont blijft voor de helft eigenaar van de nieuwe speler.

Door de twee bedrijven samen te voegen hoopt Yoox volgens Reuters de bezorgkosten beter in de hand te houden en de groeiende online concurrentie met luxe warenhuizen als Bergdorf Goodman en Saks Fifth Avenue aan te kunnen. "Vandaag openen we de deuren van 's werelds grootste luxe modehuis", stelt oprichter Natalie Massenet van Net-a-Porter. Zij gaat na de fusie verder als bestuursvoorzitter van het concern. Federico Marchetti, de oprichter van Yoox, wordt ceo van Yoox Net-a-Porter Group.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends