Delhaize wil Belgisch prijspeil in stand houden

Het prijspeil in Belgische supermarkten moet ondanks het succes van Albert Heijn niet naar Nederlands niveau. “Je moet niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dat Nederlanders”, zegt de Nederlandse ceo Frans Muller van Delhaize in Het Financieele Dagblad.

Belgische consumenten geven meer geld uit aan voeding dan Nederlanders, aldus Muller. Delhaize voerde vorig jaar een prijsverlaging door en dat is volgens hem afdoende. Albert Heijn houdt bij onze zuiderburen het Nederlandse prijsniveau aan en is daardoor flink goedkoper dan de rest van de markt. Onder meer Delhaize heeft daar last van.

Delhaize zit middenin een reorganisatie om het tij te keren. Zo verliezen achttienhonderd werknemers in België hun baan en werd een groot aantal activiteiten in onder meer de Verenigde Staten afgestoten. Daarnaast moeten een verdere uitrol van de online activiteiten, meer focus op versproducten en betere service in de supermarkten zorgen voor verbetering. “We moeten ons na alle perikelen een beetje bescheiden opstellen, maar we hebben een enorm sterk merk en ik zie genoeg mogelijkheden om eind 2015 weer terug te zijn op een marktaandeel van 26 procent”, stelt Muller.

Delhaize staat momenteel met een aandeel van 24 procent op de tweede plaats achter Colruyt. Een eventuele samenwerking met Ahold in België wijst Muller van de hand. “Wij hebben onze eigen strategie. Die voeren we uit.”

RetailTrends