Ronald van Zetten vertrekt bij HEMA

Ronald van Zetten treedt over twee weken af als directievoorzitter van HEMA. Hij wordt op 13 april opgevolgd door Tjeerd Jegen, die tot voor kort directeur Supermarkets and Petrol was van Woolworths in Australië. Dat heeft het Nederlandse retailconcern woensdag bekendgemaakt.

Van Zetten stond de afgelopen twaalf jaar aan het roer van HEMA. Nu de keten volgens hem is hervormd naar toekomstige groei, vindt hij het tijd om het stokje over te dragen. Van Zetten blijft bij HEMA betrokken als adviseur.

HEMA heeft volgens de scheidend ceo twee moeilijke jaren achter de rug. Zo voerde de keten een reorganisatie door op het hoofdkantoor en werd HEMA vorig jaar geconfronteerd met de eerste faillissementen voor franchisenemers. De retailer kampte bovenal met een teruglopende omzet en een miljoenenverlies, onder meer als gevolg van flinke rentelasten.

Als tegenaanval werden vorig jaar alle winkels voorzien van een nieuwe inrichting en een assortiment van nieuwe en goedkope producten, zoals kleine cadeautjes. HEMA ziet als gevolg van die strategie nu tekenen van herstel, zegt Van Zetten. “De like-for-like omzet is hoger dan in 2014 en het aantal transacties steeg tot nu toe met zes procent.”

Zijn opvolger Tjeerd Jegen voerde volgens HEMA voor Woolworths Australië belangrijke vernieuwingen door, zoals een sterke focus op online, de ontwikkeling van gemaksproducten op de versafdeling en de ontwikkeling van een sterk huismerk. Jegen was voor Woolworths onder meer werkzaam bij Ahold, Metro Group en Tesco.

HEMA heeft verder Andrew Jennings benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen. De Brit was voorheen onder meer in dienst bij warenhuisketens als Harrods, House of Fraser, Saks Fifth Avenue en Karstadt. Momenteel is hij senior retailadviseur bij Myer Department Stores in Australië en Majid Al Futtaim Ventures in het Midden-Oosten en tevens commissaris bij Ted Baker. Jennings is de opvolger van Robert Darwent, oprichter van HEMA-eigenaar Lion Capital.

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends