Drie retailapps: Delhaize, Myntra en de Apple Watch

Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Delhaize, Myntra en Woolworths.

Delhaize
Klanten van Delhaize in Sint-Jans-Molenbeek kunnen hun boodschappen voortaan afrekenen met hun mobiele telefoon. Daarvoor hebben ze de app nodig van Bancontact, ook wel bekend als Mister Cash of het iDEAL van België. De klant opent de app, scant een QR-code op het betaaltoestel in de winkel en tikt zijn pincode in op zijn smartphone. "'Na verloop van tijd zullen handelaars er andere diensten, zoals een klantenkaart, aan koppelen", zegt een woordvoerder van de meewerkende betalingsverwerker Worldline tegenover Belga.

Tegen het einde van het jaar moet de contactloze betaalmethode in vijftien vestigingen van de Belgische supermarktketen mogelijk zijn. Worldline is inmiddels in gesprek met andere retailers voor een verdere uitrol. Voor Colruyt komt dat te laat, aangezien die keten onlangs al van start ging met het systeem van SEQR. Carrefour zet op zijn beurt te wachten op de Europese lancering van de betaalsystemen van Apple en Samsung. "Vandaag lanceert iedereen andere apps. Dat moet eenvoudiger."

Myntra
Myntra is een Indiase online modespeler, die vorig jaar fuseerde met Flipkart om de strijd met Amazon aan te kunnen. Samen verkopen ze het huidige boekjaar naar verwachting voor meer dan een miljard dollar aan mode. Stilzitten doet het e-commercebedrijf echter niet, meldt The Times of India. Op 1 mei gaat de online winkel dicht.

Myntra wordt een mobile-only retailer. De webshop ziet het merendeel van zijn bezoekers (tachtig procent) en verkopen (zeventig procent) al via zijn mobiele app binnenkomen en heeft besloten zich alleen nog maar op die groep te richten. Flipkart, dat zes op de tien producten via zijn app verkoopt, volgt het voorbeeld van zijn zusterbedrijf als de stap succesvol blijkt.

Apple Watch
Albert Heijn koppelde zijn Appie-app vorige week al aan de Android smartwatch, maar zei daarbij niets over de aanstormende Apple Watch. Terwijl dat slimme horloge sinds vandaag te bestellen in landen als de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, China en Japan. En in Australië. Daar speelt de lokale retailer Woolworths, de voormalige werkgever van aantredend HEMA-topman Tjeerd Jegen, handig op in. Woolworths heeft in Australië alvast de Woolies Shop-app geïntroduceerd: één van de eerste apps voor de Apple Watch.

De app is sinds afgelopen december in ontwikkeling en moet dragers van het horloge van relevante informatie voorzien tijdens het winkelen. Zo laat de app de dichtstbijzijnde locaties zien, inclusief de afstand per voet of auto en de openingstijden. Daarnaast kunnen gebruikers er boodschappenlijstjes mee maken en aan de hand daarvan door de winkel navigeren. De items zijn vervolgens op het horloge af te strepen. Eigenlijk precies zoals bij Albert Heijn.

De officiële lancering van de Apple Smartwatch vindt exact over twee weken plaats. Wanneer het horloge in ons land wordt geïntroduceerd is nog onduidelijk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in