Varova neemt ook Open32 over

Investeringsmaatschappij Varova is sinds dinsdag eigenaar van de 65 vestigingen van modeconcern B32 Groep. Varova heeft alle aandelen voor een onbekend bedrag overgenomen van oprichter en directeur Bas Koijck.

Varova was al eigenaar van merken als Sissy-Boy, Men at Work en Gsus. Door de overname van het concern achter Open32 en Blue32 beschikken de investeerders over 160 vestigingen in de Benelux, met een gezamenlijke omzet van bijna tweehonderd miljoen euro.

De 69-jarige Koijck heeft het personeel dinsdag laten weten het bedrijf vanwege zijn leeftijd te verkopen, meldt Het Financieele Dagblad. Daarnaast maakt ‘de storm die door de moderetail gaat’ samenwerking en schaalgrootte volgens hem noodzakelijk. Open32 zou zich na verliezen in 2012 en 2013 goed hebben hersteld, maar ook een nieuwe impuls nodig hebben.

Varova gaat de winkels aantrekkelijker proberen te maken door het kledingaanbod te combineren met accessoires, zeepjes, geuren en cadeauartikelen. Daarnaast wil de investeerder de webwinkel versterken en het eigen merk Silver Creek via andere ketens verkopen. “Wij denken ook na over een Silver Creek-winkel”, aldus partner Maarten Vaessen.

Voor Varova heeft de overname ook een strategisch belang, omdat B32 Groep over een groot logistiek centrum in Arnhem beschikt. Dat kan voor zijn andere merken als een belangrijke springplank naar de Duitse markt dienen, zegt partner Jan Stroeve tegen FashionUnited.

B32 Groep blijft een zelfstandige onderneming onder leiding van algemeen directeur Liesbeth Cloosterman. Daarbij ziet Stroeve tegelijkertijd mogelijkheden tot kruisbestuiving met zusterformule Men at Work, dat in hetzelfde segment actief is. Vorig jaar opende Varova al een vestiging in Amsterdam waarin zijn opgekochte modeketens Men at Work en Sissy-Boy samenkomen.

De partners van Varova lieten vorig jaar in RetailTrends weten te streven naar synergievoordelen voor de fashionmerken, die de laatste jaren met de opkomst van fast fashion, online retail en verticalisering werden geconfronteerd. “Voor alle fashionlabels en -retailers die wij nu bezitten, is het heel moeilijk om op eigen kracht al die veranderingen te adresseren”, aldus Vaessen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!