Stemming Nederlander blijft achter bij Europese shopper

Nederlandse consumenten beoordelen hun situatie ondanks gunstige economische cijfers minder positief dan andere Europeanen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK naar het consumentenklimaat in vijftien Europese landen in het eerste kwartaal van 2015.

Hoewel Nederlanders verwachten dat de economie aantrekt, voorzien ze een daling in salarissen. De indicator voor de inkomensverwachting is sinds december met 2,3 punten gedaald naar min 13,6. Daarom is het niet vreemd dat consumenten niet geneigd zijn om grote aankopen te doen, aldus de onderzoekers. De indicator voor de koopbereidheid is in het eerste kwartaal toch licht gestegen, met 3,6 punten naar 1,0. Dat is de hoogste geregistreerde waarde sinds januari 2008.

Europese consumenten werden in het eerste kwartaal positiever over het economisch herstel in de afzonderlijke Europese landen. Zo ziet men de arbeidsmarkten aantrekken en ligt de olieprijs laag. Daarnaast maakt de zwakke euro het momenteel gemakkelijker voor landen in de eurozone om te exporteren.

Consumenten in West- en Zuid-Europa spannen qua optimisme de kroon en verwachten dat ze zullen profiteren van een algemeen economisch herstel. Zo verwachten deskundigen dat de Spaanse economie met 2,8 procent groeit en beoordelen Spaanse consumenten de economie met 41 punten. Oost-Europeanen zijn sceptischer als gevolg van de economische sancties tegen Rusland en het conflict in Oekraïne.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends