Japans warenhuis test ‘menselijke’ robot

Elektronicaproducent Toshiba test zijn nieuwste robot in het Japanse warenhuis Mitsukoshi. De robot geeft klanten bij benadering informatie over het warenhuis.

De robot ziet eruit als een mens en luistert naar de naam Aiko Chihira. In tegenstelling tot robots die al gebruikt worden bij onder meer de Bank of Tokyo kan Aiko geen interactief gesprek voeren met de klant. Ook reageert zij niet op gesproken vragen.

De robot geeft bij benadering een algemeen advies over het warenhuis en doet dit zo menselijk mogelijk. Daarbij is er vooral veel aandacht besteedt aan haar gelaatstrekken en mimiek, die bijna niet van die van een echt mens te onderscheiden zijn. "Aiko is niet gebaseerd op een bestaand persoon", aldus een woordvoerder van Toshiba. "We hebben haar zo ontwikkeld dat ze een vriendelijke uitstraling moest hebben."

In de afgelopen maanden is de robot te zien geweest op diverse beurzen en evenementen. Vanaf deze week is Aiko actief in het warenhuis van Mitsukoshi in Nihonbashi. Bekijk een video van de 'menselijke' robot op RetailWatching.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!