Jumbo neemt weer afscheid van 'typische C1000-activiteiten'

Wanneer de ombouwoperatie van alle C1000-supermarkten achter de rug is, gaat Jumbo zoveel mogelijk terug naar zijn eigen uitgangspunten. 'Typische C1000-activiteiten' zoals spaaracties en een folder met aanbiedingen zijn van tijdelijke aard, zegt scheidend topman Niels Onkenhout tegenover NRC Handelsblad.

Jumbo wil de laatste 74 C1000-winkels de komende drie maanden ombouwen. De Veghelse supermarktketen was volgens Onkenhout 'niet de gedroomde bruidegom' van veel C1000-ondernemers. De overname eind 2011 leidde volgens hem tot verslagenheid en ongeloof. “En dat vertaalde zich in vijandelijkheid. Wij tegen zij."

Waar de omzet van Super de Boer-winkels na de ombouw spectaculair steeg, bleef die bij C1000 volgens Onkenhout soms achter. C1000-klanten bleken heel gevoelig voor acties en spaarprogramma's, waardoor ze afhaakten. “Dat kan niet waar zijn, zeiden we tegen elkaar."

In de bestuurskamer vonden volgens de directievoorzitter van C1000 emotionele debatten plaats, omdat de familie Van Eerd niet aan de grondslagen van zijn formule wilde knagen. De supermarktketen wilde een opstand onder C1000-ondernemers echter voorkomen. “De omzetten bleven achter, we moesten ze tegemoetkomen."

Het idee achter de tijdelijke maatregelen is dat de afgehaakte klanten toch een paar keer bij Jumbo terechtkomen, waarna ze de formule op een gegeven moment wel gaan waarderen. Na de ombouwoperatie grijpt de keten weer terug naar zijn eigen uitgangspunten, zegt Onkenhout. “Dat is echt veel fijner werken."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!