De gemeente Voorschoten en technologiebedrijf Beacon Valley zijn gestart met de pilot Beacon Village. Dit is volgens de partijen het grootste experiment met proximity marketing in Nederland.
Bij proximity marketing maakt de consument zijn interesses kenbaar. Vervolgens krijgt hij uitsluitend informatie van aanbieders die aansluiten op zijn interesses. Dit gebeurt wanneer hij binnen een straal van 75 meter is van die aanbieder. Hiervoor gebruikt Beacon Valley beacons die door de lokale retailers geplaatst worden in hun winkel.
Met Beacon Village struikelt het winkelend publiek in Voorschoten volgens de initiatiefnemers niet langer over aanbiedingsborden. Zij krijgen, wanneer zij EasyTapp op hun smartphone hebben geïnstalleerd, informatie op maat.
De lokale ondernemersvereniging denkt met beacons een betere winkelervaring te creëren. “Doordat wij aansluiten op de wens van de consument wordt de band met onze klanten intensiever", zegt voorzitter Ron Kuhn. “Daarnaast geven wij minder uit aan milieubelastende folders en mailings. Hierdoor kunnen wij investeren in het leveren van relevante aanbiedingen." De pilot in Voorschoten loopt tot medio september.
Reacties 0