​Walmart vertraagt tempo in China

Walmart gaat zijn winkelnetwerk in China langzamer uitbreiden. De groei ging te snel, aldus 's werelds grootste retailer.

Toen de keten in 1996 voet op Chinese bodem zette, wilde Walmart er naar Amerikaans voorbeeld duizenden winkels openen. Daar komt ceo Doug McMillon van terug. Walmart wil volgens hem niet langer per se de grootste speler van het land worden. "Ons doel is om de meest betrouwbare retailer te zijn. We investeren voor de lange termijn."

De keten telt nu ruim 411 winkels en een aantal onderpresterende vestigingen sluit zijn deuren. De komende twee jaar worden 115 nieuwe vestigingen in het land geopend. Daarmee breidt Walmart zijn winkelbestand alsnog met bijna een derde uit. Door zijn fysieke aanwezigheid te vergroten hoopt de winkelketen de tanende verkopen een halt toe te roepen. De netto-omzet daalde in het vierde kwartaal met 0,7 procent, terwijl de vergelijkbare verkopen met 2,3 procent daalden.

De winkelketen verliest volgens Bloomberg al sinds 2009 marktaandeel in het land. Best Buy, Media Markt en We Fashion hebben hun biezen al gepakt nadat de Chinese markt weerbarstiger bleek dan vooraf gedacht. Waren hun ambities té ambitieus? Op RetailWatching wordt 'het land van de niet ingeloste beloften' verder belicht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!