Nederlandse fashionspelers zijn een online platform gestart voor leveranciers en retailers die voorraad willen delen. Met Stockbase willen de multibrandverkopers naar eigen zeggen opboksen tegen 'de verticale kracht van de grote monobrandketens'.
Initiatiefnemers van Stockbase zijn de ketens Van Tilburg, Shuz, Berden en Front Runner en de modezaken Roetgerink en Wim Jaquet Sports. Zij hebben deze omnichannel oplossing samen met e-commercebedrijf Divide en ACA, leverancier van fashionsoftware, ontwikkeld. “Ketens als Only for Men, Smit Mode en Van Uffelen zijn inmiddels ook al aangesloten", laat commercieel directeur Stephan Bliek van Divide weten aan RetailNews.
Modeleveranciers kunnen via het platform hun voorraad beschikbaar stellen aan de webshops en apps van de retailers. Daar kunnen de retailers ook in de winkel weer gebruik van maken, geeft Bliek aan. Sinds vorig jaar kunnen klanten met Divide.Connect namelijk al online bestellingen afrekenen aan de kassa in de winkel.
Na een veelbelovende pilot zijn inmiddels ruim honderd merken bij Stockbase aangesloten. “Binnen enkele weken heeft dit geleid tot substantieel meer omzet van deze merken", zegt directeur en mede-eigenaar Wilmar Schmit van Shuz. “Niet alleen van artikelen binnen mijn vaste collectie, maar ook van artikelen die ik nog niet in mijn fysieke winkels heb staan."
Het hoofddoel van het platform is om nee-verkopen te beperken en daarmee de online conversie te verhogen. “Retailers kunnen er voor kiezen om de bestellingen zelf naar de klant te sturen, of dat aan de leverancier over te laten", aldus Bliek.
Reacties 0