Smartphonebezitters van boven de achttien jaar kunnen in Shanghai en Beijing koerier worden voor e-commercegigant JD.com. Het gaat daarbij om bestellingen die zijn geplaatst via Dao Jia, de online bezorgservice voor maaltijden en dagelijkse boodschappen.
Net als bij UberX kunnen bezorgers zelf bepalen wanneer ze willen werken en hoeveel orders ze op zich nemen. Hoewel er verder nog weinig details bekend zijn gemaakt, wordt er gesproken over een vergoeding van zo'n tachtig eurocent per afgehandelde order. Het is niet bekend welke orders dit precies betreft. Evengoed is het onduidelijk of het om een permanente oplossing of een test gaat.
Volgens Tech in Asia is JD's stap naar peer-to-peer bezorging een vrij onverwachte. Het bedrijf staat namelijk bekend om haar goede kwaliteit sameday delivery, die vooral is gecreëerd door ontwikkeling van een goed intern logistiek netwerk. JD.com investeert op meerdere fronten in on-demand bezorging. Zo heeft het geïnvesteerd in de bezorgstart-up Eleme en het enigszins vergelijkbare Daojia. Volgens JD.com zijn dit beide belangrijke partners, maar op welke manier er precies samen wordt gewerkt blijft onduidelijk.
Reacties 0