De meeste retailers hoeven niet te vrezen voor de marktplaats van Amazon. Op Amazon.com worden namelijk vooral commodities verkocht en daardoor concurreert de etailer in een beperkt domein. Volstrekt uitwisselbare producten, stelt Toine van der Heijden in een analyse over de kansen en bedreigingen van marktplaatsen in EtailTrends 3.
De aanpak van Zalando is daarentegen een stuk gevaarlijker. Waar iedere merchant kan verkopen op Amazon, moeten verkopers op Zalando aan bepaalde criteria voldoen. Door die selectie aan de poort is het verkoopplatform interessant voor grote retailers. Zalando telt inmiddels 170 partijen die verkopen op zijn marktplaats, waaronder bekende namen als Hunkemöller en Mango.
Buitenlandse retailers als Topshop sluiten zich ook aan bij Zalando's verkoopplatform en boren zo de Nederlandse markt aan. Het ligt in de lijn der verwachting dat Zalando uiteindelijk ook logistieke diensten gaat bieden aan zijn verkopers, net als Amazon en bol.com dat doet. In dat geval kunnen retailers echt last krijgen van Zalando's model voor third party markets.
Lees de gehele analyse in de nieuwste EtailTrends, waarin ook wordt gekeken naar het kans- of-bedreigingsdilemma voor Nederlandse marktplaatsen als bol.com, Wehkamp en fonQ. Verder in het magazine: Alibaba over zijn ambities in Europa; uitdagingen van de single customer view; Etrias: vijftig niches onder één dak; One click buy, maar dan anders; en meer.
EtailTrends 3 is verschenen met het meinummer van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Reacties 0