Delhaize benaderde Ahold om de mogelijkheden voor een fusie te onderzoeken. De keten zag zich hiertoe genoodzaakt door onder meer de toenemende druk van discountketens, meldt De Financiële Telegraaf.
De nettowinst van Delhaize kwam vorig jaar bijvoorbeeld uit op 89 miljoen euro, terwijl er in 2013 nog 179 miljoen euro aan zwarte cijfers in de boeken werd bijgeschreven. De Belgische supermarktketen heeft flink last van discounters Aldi en Lidl. Hun marktaandeel bedroeg bij onze zuiderburen twee jaar geleden 15,5 procent en dat neemt verder toe. Alle discounters in het land zijn gezamenlijk goed voor ruim veertig procent van de supermarktomzet. In de rest van Europa ligt dat op twintig procent. Doordat Delhaize in het midden van de markt opereert, heeft de keten het zwaar, aldus een analist. “Je moet momenteel in het dure segment zitten of in de discount."
De marges van Delhaize slinken daarnaast doordat leveranciers zich steeds harder opstellen. Zij kiezen vaak voor schaalvergroting om hun onderhandelingspositie te verbeteren. Delhaize kan zijn machtspositie tegenover zijn leveranciers flink versterken door te fuseren met het grote Ahold.
Ahold en Delhaize spraken in 2006 ook over een fusie. Dat liep toen op niets uit omdat Delhaize een fusie van gelijken wilde en Ahold niet. In de huidige situatie zou dit wel bespreekbaar zijn, aldus het dagblad. Bij een fusie op basis van gelijkwaardigheid hoeft Ahold bijvoorbeeld geen grote bedragen over te maken aan de Delhaize-aandeelhouders. In het geval van Delhaize zal een fusie minder ophef veroorzaken dan een overname. Belgische vakbonden vrezen nu al voor de werkgelegenheid bij Delhaize, dat aan het reorganiseren is.
Reacties 0